Britų ir prancūzų elektroninės muzikos grandų koncertuose – ir lietuvių bei vokiečių kūrėjų premjeros
2024-10-22
Paskutinį spalio savaitgalį aktualios muzikos festivalis „Gaida 2024“ Vilniuje rengia išskirtinius elektroninės muzikos grandų pasirodymus šiuolaikinės kultūros erdvėje „Kablys+Kultūra“. Spalio 25 d. čia koncertuos ilgai lauktas britų elektroninės muzikos atlikėjas Rival Consoles, o spalio 26 d. – prancūzų elektroninės muzikos meistras Franck Vigroux, jau pamėgtas lietuvių publikos iš ankstesnių jo pasirodymų, tarp kurių buvo ir įspūdingas teatrinis projektas festivalyje „Sirenos“. Negana to, prieš kiekvieną iš šių koncertų festivalis pasiūlys publikai intriguojančias keleto kitų įdomių menininkų premjeras: prieš Rival Consoles gyvą pasirodymą surengs lietuviai El Chico Fuendre – nuskambės audiovizualinis kūrinys „Ragas for City Dwellers“, o prieš Franck Vigroux pasirodys vokiečių elektroninės muzikos kūrėjas Philipp Henkel, kuris atveža vieną naujausių savo projektų „GRID“.
Lietuvių kolektyvas El Chico Fuendre savo naują projektą „Ragas for City Dwellers“ vadina muzikine ekspedicija, kuri tyrinėja ryšį tarp klasikinės indų muzikos tradicijos ir šiuolaikinės elektroninės muzikos. Šią garsinę ekspediciją pakeliui praturtina gausybė įkvėpimų iš skirtingų žanrų ir pasaulio vietų, kuriuos kiekvienas iš grupės narių atsineša su savimi. „Clash Magazine“ apie trio El Chico Fuendre atsiliepė taip: „Tai – dvasinė patirtis; klausyti jų pasirodymo yra taip pat organiška kaip stebėti besiskleidžiantį žiedą (Rebecca Galian Castello, „Clash Magazine“, 2023)“. Šis šiuolaikinės elektroninės muzikos trio savo skambesiu perkelia žmonių sąmones tarp Arkties ir dykumų, tarp pievų ir griausmingų audrų, tarp drone, psichodelinio roko ir sintezatoriais praturtintos elektroninės muzikos virpesių.
Tuo tarpu spalio 26 d. konceptualų vakarą pradės vokiečių menininko Philippo Henkelio audiovizualinio projekto „GRID“ premjera Lietuvoje. Covid-19 pandemijos sąlygoto karantino metu gimęs kūrinys tyrinėja subjektyvumo sąvoką. Kaip rašė kūrėjas, „pastaruoju metu daugelis menininkų, tarp jų ir aš, tyrinėjame subjektyvumo idėją mene. Kai kurie kompozitoriai iš savo kūrinių stengiasi visiškai eliminuoti subjektyvumą (pvz., Klauso Lango meditacinė muzika). Kiti, priešingai, yra „neoromantikai“ ir susitelkia į žmogų kaip centrinę figūrą, kuri jaučia kančią, neapykantą, meilę, laimę ir kitas emocijas. Aš laikausi visiškai kitokio požiūrio. Užuot sutelkęs dėmesį į žmogaus jausmus ar bandydamas pašalinti subjektyvumą, savo kūryboje susitelkiu į kūną. Jį matau kaip vietą, kur sąveikauja, keičiasi ir juda skirtingos jėgos. Tam tikra prasme tai yra mano atsakymas į subjektyvumo klausimą kūryboje, kuris gali veikti už romantinių ir kapitalistinių idėjų ribų“. Philipp Henkel – Hanoveryje gyvenantis vokiečių kompozitorius, kuratorius ir multimedijos menininkas. Jo muzika, pasižyminti gestiniu nestabilumu ir išplėstiniu ekspresionizmu, keičia subjektyvią klausymosi patirtį. P. Henkelio kūriniai tyrinėja technologijų ir visuomenės nesėkmės(-ių) pasekmes, taikant moksliniais tyrimais pagrįstą metodą. Naujausios menininko kūrinių premjeros įvyko Kanadzavos XXI a. meno muziejuje, „Ryoguko Monten“ salėje Tokijuje, „Unerhörte Musik BKA“ teatre Berlyne ir „ZKM“ Karlsrūhėje.
„Neįmanoma nepastebėti ir sunku pamiršti“ – taip apie Rival Consoles, pasirodysiančio spalio 25 d. vėlyvą vakarą, kūrybą rašė vienas žinomiausių muzikos portalų „Pitchfork“. Po Rival Consoles slapyvardžiu kuriantis Ryanas Lee Westas vadinamas vienu įtakingiausių Jungtinės Karalystės elektroninės muzikos kūrėjų. Londone gyvenančio Rival Consoles elektroninė muzika išsiskiria sintezatorių skambesiui suteikiamais žmogiškumo atspalviais ir atmosferiškumu. Tuo galėsime įsitikinti ir netrukus Vilniuje. Audiovizualinio pasirodymo metu atlikėjas pristatys ne tik naujausią savo studijinį albumą „Now Is“, bet ir įtraukiančias garso bei vaizdo patirtis, kurios aprėpia pastarojo dešimtmečio Rival Consoles kūrybą. Nuo sodraus ambient iki unikalaus skambesio techno ir visas platus spektras tarp šių žanrų – pasirodyme atlikėjas dėlios savitą, gyvai dar negirdėtą jo idėjų naratyvą.
Tuo tarpu spalio 26 d. Franckas Vigroux kartu su kūrybiniu bendražygiu Antoine‘u Schmittu surengs intensyvų audiovizualinį pasirodymą „ATOTAL“. Šis meninis projektas siekia rekonstruoti metodus, kuriuos totalitariniai režimai naudoja kritiniam mąstymui ir valiai slopinti. F. Vigroux – elektroninės muzikos ir eksperimentinio audiovizualinio meno scenų veteranas, pradėjęs savo veiklą 2002 m. Jis žinomas kaip įvairiapusis menininkas, kurio kūryboje susitinka elektroakustinė, eksperimentinė elektroninė muzika, improvizacija, avangardinis rokas, kompozicijos šiuolaikinės muzikos ansambliams, radijo kūriniai, muzika teatrui ir kiti žanrai.
Elektroninės muzikos grandų Rival Consoles ir Francko Vigroux pasirodymai bei lietuvių ir vokiečių menininkų audiovizualinės premjeros festivalyje „Gaida 2024“ – spalio 25 ir 26 d. šiuolaikinės kultūros erdvėje „Kablys+Kultūra“ Vilniuje. Visa festivalio programa – www.gaida.lt tinklapyje.