Keturi Geniušai – Lukas, Anna, Petras, Julius – surengs išskirtinį koncertą: vienu metu suskambės keturi fortepijonai

2023-09-12

Fortepijoninės muzikos gerbėjų laukia išskirtinis įvykis. Vienoje scenoje muzikuos keturi žymiosios muzikų dinastijos atstovai – Lukas Geniušas, Anna Geniušienė, Petras Geniušas ir Julius Geniušas. Lapkričio 3 d. Nacionalinėje filharmonijoje garsieji Lietuvos ir pasaulio scenų atlikėjai atliks kompoziciją keturiems fortepijonams „Canto Ostinato“, sukurtą žymaus olandų kompozitoriaus Simeono Ten Holto, kurio 100-metis pažymimas šiais metais. Unikalią muzikinę patirtį paryškins nekasdienis reginys – keturi fortepijonai scenoje sukurs savotišką „magišką ratą“, kuriame daugiau nei valandą skleisis minimalizmo estetika sukurto įspūdingo kūrinio garsai.

Koncerto atlikėjai – publikos itin mėgstamos asmenybės. Lukas ir Anna yra svarbiausių pasaulio pianistų konkursų, Chopino, Van Cliburno ir kitų, laureatai, Petro Geniušo rečitalių visad laukiama su ypatingu nekantrumu, o Julius Geniušas yra žinomas dirigentas, išskirtiniais atvejais muzikuojantis ir fortepijonu. Būdami ryškiomis muzikinėmis individualybėmis, Geniušai dažniausiai koncertuoja kaip solistai, nors kartais muzikuoja ir duetais: publika ne kartą yra girdėjusi tėvo ir sūnaus Petro ir Luko Geniušų duetą, vienoje scenoje yra muzikavę broliai Julius ir Petras Geniušai, pavasarį ypatingo sudomėjimo sulaukė talentingosios poros Luko ir Annos Geniušų koncertas Vilniuje.

Tačiau keturiese Geniušai dar niekada nėra koncertavę kartu, juo labiau keturiais fortepijonais. Tad pirmą kartą rengiamas jų koncertas – unikalus įvykis, mat susiburti bendram pasirodymui tarptautiniu mastu aktyviai koncertuojančioms ir solinę karjerą plėtojančioms fortepijono garsenybėms nėra paprasta. Išskirtinumą sustiprins ir tai, jog šiame koncerte vienu metu suskambės net keturi Nacionalinei filharmonijai priklausantys aukščiausios klasės fortepijonai.

Lukas Geniušas yra vienas pačių ryškiausių ir talentingiausių Lietuvos pianistų. Jo rečitaliai skamba garsiausiose pasaulio koncertų salėse – Londono „Wigmore Hall“, Amsterdamo „Concertgebouw“, Paryžiaus „Salle Gaveau“ ir „Auditorium du Louvre“, Niujorko „Frick Collection“, Genujos „Teatro Carlo Felice“, Milano „Sala Verdi“ ir kt. Tai plataus kūrybinio akiračio menininkas, atliekantis labai įvairų repertuarą, nuo baroko ar Ludwigo van Beethoveno koncertų fortepijonui iki didingo Paulio Hindemito ciklo „Ludus tonalis“ ir Johno Adamso bei Arvo Pärto kūrinių. Luko Geniušo įrašai ne kartą pelnė prestižinius apdovanojimus: 2019 m. pianistui įteiktas „Diapason d’OR“ prizas, 2022 m. – „Grammophone“ apdovanojimas, 2023 m. – Tarptautinis klasikinės muzikos prizas (ICMA).  

Anna Geniušienė ypač išgarsėjo, kai prieš metus laimėjo sidabro medalį viename svarbiausių pasaulyje Van Cliburno pianistų konkurse. Kritikai gyrė jos „sodrų garsą, stiprią muzikinę individualybę ir nepriekaištingą virtuoziškumą“ („Musical America“), taip pat „šviežią interpretaciją, kuria klausytojai galėjo mėgautis kiekviename kūrinio takte“ („La Scena“), o publika šėlo klausydamasi Annos grojimo. Seniausias JAV klasikinės muzikos žurnalas „Musical America“ ją pavadino Mėnesio jaunąja menininke (2022 m. liepą), o šių metų birželį ji tapo „Pianist Magazine“ viršelio veidu. Anna Geniušienė kviečiama koncertuoti Vašingtono Kennedy centre, garsiojoje Vienos koncertų salėje, Ciuricho „Tonhalle“ ir kitur. Netrukus rugsėjį turėtų pasirodyti jos naujausias albumas, kuriame įrašytos lopšinės nuo Johno Fieldo ir Ferenco Liszto iki Henri Dutilleux ir Mieczysławo Weinbergo, o kitais metais numatytas bendras Annos ir Luko Geniušų albumas.

Petras Geniušas – itin charizmatiška asmenybė. Jo koncertų programos visad sulaukia išskirtinio klausytojų dėmesio, kad ir ką jis begrotų – Franzą Schubertą, Philipą Glassą ar vieną iš daugybės jam dedikuotų Lietuvos autorių kūrinių. Rečitalis, kamerinės muzikos programa ar koncertas su orkestru – pasirodymo žanras nedaro įtakos šio pianisto vidiniam nusiteikimui scenoje: kaskart klausytojai išgirsta, regis, čia ir dabar gimstančią, spontanišką interpretaciją, kuri tačiau estetiniu, stiliaus pagrįstumo požiūriu yra absoliučiai įtikinanti. Petras Geniušas nevengia dalyvauti netradiciniuose projektuose ir neretai pats juos inicijuoja. Vienas iš jų ir nuskambės lapkričio 3-ąją, kai prie trijų pianistų prisijungs ir šį kartą dirigento batutą į fortepijoną iškeisiantis Julius Geniušas.

Julius Geniušas, kaip ir jo bei Petro Geniušo tėvas Rimas Geniušas, yra operos dirigentas. Jis nuo pat savo karjeros pradžios diriguoja Kauno valstybiniame muzikiniame teatre, 1990–2015 m. buvo šio teatro vyriausiasis dirigentas. Julius taip pat diriguoja Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre, bendradarbiauja su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru, yra dirigavęs Čikagos lietuvių operoje, yra parengęs per 30 spektaklių premjerų, o iš viso dirigavo per 2700 spektaklių – operų, operečių ir miuziklų. Su simfoninės, operinės ir kamerinės muzikos programomis J. Geniušas pasirodė Estijoje, Latvijoje, JAV, Vokietijoje, svarbiausiuose Lietuvos muzikos festivaliuose, yra apdovanotas Estijos Respublikos Baltosios žvaigždės ordinu, Kauno miesto Santakos garbės ženklu, pelnęs Kauno teatralų „Fortūnos“ prizą.

Išskirtinis koncertas „Keturi Geniušai – keturi fortepijonai“ su Luku Geniušu, Anna Geniušiene, Petru Geniušu, Juliumi Geniušu – lapkričio 3 d. Nacionalinėje filharmonijoje. Festivalį „Gaida“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė.

Simeon Ten Holt „Canto Ostinato“: https://youtu.be/JDCsOL2vBJc