Nostalgiška kelionė į praeitį – su muzika, kuri žvelgia į ateitį. Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
2024-03-08
Tarptautinis džiazo festivalis „Vilnius Mama Jazz“ gegužės 23 – 26 dienomis sugrįžta į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą – erdvę, kurioje ir prasidėjo. Įspūdinga ir kiek nostalgiška kelionė į praeitį – su muzika, kuri žvelgia į ateitį. Būtent taip norisi pristatyti gegužės 24 d. Naujojoje salėje vyksiantį „Satoko Fujii Tokyo Trio“ koncertą, mat būtent Satoko Fujii pasirodymu 2002-aisiais prasidėjo pirmasis festivalis.
Žingeidžiai Vilniaus džiazo publikai pažintis su šia japonų pianiste ir kompozitore virto meile iš pirmo žvilgsnio – tai išties buvo festivalio istorijos vertas startas. Tuo nereikia stebėtis – įdomesniais garsais besidomintys melomanai negali likti abejingi Satoko polėkiui, meistriškumui ir laisvam muzikiniam mąstymui.
Net penkių JAV, Vokietijoje ir Japonijoje grojančių orkestrų lyderė. Viena svarbiausių pasaulio kompozitorių, kuriančių dideliems džiazo kolektyvams. Visa tai – apie Satoko Fujii, kuri kartais kritikų vadinama „laisvojo džiazo Ellingtonu“.
Satoko Fujii dažnai pristatoma kaip avangardinio džiazo atlikėja (melomanams žinoma ir kaip grupių „ma-do“ bei „Kaze“ įkūrėja), tačiau giliau besikapstantys muzikos specialistai sako, kad į jos kūrybą įsilieja ir rokas, folkloras, šiuolaikinė klasikinė muzika. Visa tai virsta su niekuo nesulyginamu ir sunkiai pamėgdžiojamu, savitu stiliumi, kurį papildo puiki atlikimo technika.
„Tai muzika, kuri išjudina kaulus ir nuramina sielą“, – rašo interneto svetainė „All About Jazz“. Skamba lyg priešingybės, kraštutinumai, tačiau Satoko Fujii visą savo karjerą sėkmingai įrodinėja, kad įmanoma suderinti sunkiai suderinamus dalykus.
Viena kūrybingiausių ir originaliausių šių dienų džiazo figūrų
Tokijuje gimusi Satoko Fujii pianinu grojo nuo mažens, tačiau džiazu susidomėjo dvidešimties. Garsiajame JAV Berklio koledže studijavusi muzikantė greitai įsiliejo į avangardinio džiazo sceną – dar 1996-aisiais su savo mokytoju, pianistu Paulu Bley išleido pirmąjį albumą, o po metų jau įkūrė Niujorko džiazo orkestrą.
Su savo sutuoktiniu, trimitininku Natsuki Tamura, grįžusi į Japoniją, muzikantė jau per pirmuosius kelerius profesionalios karjeros metus įrašė keliolika albumų. Šiandien šis skaičius gniaužia kvapą – 2022-aisiais Satoko Fujii išleido 100-ąjį albumą. Vien 2018-aisiais, minėdama savo 60-metį, muzikantė išleido net 12 įrašų, kuriuose skambėjo pati įvairiausia muzika – nuo solinio atlikimo iki bigbendų. Net karantino metu ji įrašė keletą albumų.
Daugiau nei 25 metai jos intensyvios kūrybos įvertinta ne vienu prizu, tarp jų – „Instant“ apdovanojimu už improvizacinę muziką, įteiktu už meninį intelektą ir kūrybinę nepriklausomybę. Satoko Fujii kelią taip pat žymi ne viena ryški kūrybinė partnerystė. Tarp jų – su JAV pianiste ir kompozitore Myra Melford, kuri kaip grupės „Tiger Trio“ narė „Vilnius Mama Jazz“ scenoje spindėjo 2023 metais.
Nepanašūs į tipinį fortepijono džiazo trio, nors ir gerbiantys džiazo tradicijas
Į Vilnių šįsyk Satoko Fujii sugrįžta su vienu naujausių savo projektų – trio, kuriame muzikuoja su dviem talentingais jaunesnės kartos Japonijos muzikantais, bosininku Takashi Sugawa ir būgnininku Ittetsu Takemura, pasižyminčiais aistra muzikiniams nuotykiams ir netyrinėtoms teritorijoms.
Scenoje akimirksniu vienas kito impulsą pajuntantys muzikantai, grojantys su žavingu greičiu ir jauduliu, subtilumu ir spalvomis. Muzika, kupina išradingumo ir laisvės, energijos ir romantikos. Tai – dalis komplimentų, džiazo žiniasklaidoje sklindančių šio trio adresu. Pati Satoko priduria, jog patį šio trio gyvavimą galima laikyti nemaža sėkme. Mat abu jos partneriai – smarkiai užsiėmę Japonijos muzikos scenoje, o jų šviežias požiūris nėra toks jau dažnas šalies muzikantų terpėje.
2019-aisiais susibūręs trio suspėjo surengti vos keletą koncertų – trečiasis iš jų, įrašytas koncerto Tokijuje metu, vėliau buvo išleistas albume „Moon On The Lake“. Netrukus po šio pasirodymo visus koncertinius planus teko sustabdyti dėl pandemijos. Tačiau bendro grojimo džiaugsmas buvo toks didelis, kad pasibaigus karantinams trio sugrįžo į sceną ir vėl kibo į darbus kartu.
Šios muzikinės bendrystės rezultatas – sausio pabaigoje išleistas naujas albumas „Jet Black“ ir koncertai, kurių vieną išgirsime Vilniuje. Galite būti tikri – jame skambės subtilumo, staigmenų ir grakštumo kupina muzika, kupina dėmesio detalėms, plečianti muzikinio suvokimo ribas ir laužanti rėmus.
„Tai muzika tiems, kuriuos žavi netikėtumai“, – vienoje Satoko Fujii trio recenzijų ši grupė įvardijama taip. Geresnės rekomendacijos ir negali būti. Juk muzikiniai netikėtumai ir yra vienas laisve kvėpuojančio džiazo pagrindų.
Gegužės 24 d. 19:00 val. „Vilnius Mama Jazz“ koncerte taip pat pasirodys improvizacijos meistrų trio „Jones Jones“: Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas, festivalio Ambasadorius būgnininkas Vladimiras Tarasovas ir JAV free džiazo muzikos scenos atstovai – kontrabosininkas Markas Dresseris ir saksofonininkas Larry Ochsas. Ir čia suskamba dar viena nostalgiška nata, mat viename modernios improvizuotos muzikos ansamblyje, kuriam vadovavo Satoko Fujii, grojo projekto „Jones Jones“ narys Markas Dresseris.