Vilniaus festivalio muzikinė odisėja

2023-05-25

Vilniaus festivalis, vienas svarbiausių Lietuvos muzikinių renginių, nuosekliai pasaulyje garsinančių mūsų sostinės vardą, šiemet taps dar viena solidžia dovana Vilniaus 700-mečiui. Jau 27-asis Vilniaus festivalis vyks birželio 2–29 dienomis. Jo tema – „Muzikinė odisėja“. Aštuoni koncertai rengiami Nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje, vienas numatytas Šv. Kazimiero bažnyčioje, o uždarymui pasirinkta Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (Pranciškonų) bažnyčia.

„Vilniaus festivalio muzikinė odisėja – tai unikalūs nuolat į Vilnių sugrįžtančių bei pirmąkart mūsų mieste apsilankysiančių muzikų pasakojimai apie įvykius, pastaraisiais metais sukrėtusius pasaulį ir mus visus, išbandymus, išlikimą dar vaikystėje pasirinktame muzikos kelyje ir ištikimybę klausytojams. Tai susižavėjimas, nostalgija ir nuoširdi meilė vienam gražiausių ir paslaptingiausių Europos miestų – 700-ąjį gimtadienį švenčiančiam Vilniui“, – pristato festivalį jo vadovė Rūta Prusevičienė.

Dešimtyje koncertų netruks į įvairius muzikinius vandenis nardinančių susitikimų ir patirčių. Šių metų festivalio pradžios (birželio 2 d.) koncerte „Mano širdis atsiveria tavo balsui“ laukia maestro Victorieno Vanoosteno diriguojamo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) dialogas su prancūzų ir belgų kilmės violončelininke Camille Thomas. Savo meno galia siekianti suburti įvairių kultūrų žmones, C. Thomas teigia, jog „muzika suteikia vilties žmogaus sielos grožiui ir didybei“. Anot muzikos kritikų, jos griežimas pasižymi optimizmu, gyvybingumu ir džiaugsmingu polėkiu.

Festivalio atidarymo koncerto programoje, be kita ko, numatytas ir kompozitoriaus Mindaugo Urbaičio pokalbis su austrų muzikos gigantu Antonu Bruckneriu. Pasak M. Urbaičio, į A. Brucknerio kūrybą jis atsigręžia jau ne pirmą kartą, 1996 m. buvo parašęs kompoziciją „Bruckner-Gemälde“, o šių metų Vilniaus festivalyje įvyks premjera – skambės „Bruckner Revisited“ orkestrui. Panašiai kaip ir „Bruckner-Gemälde“, orkestro sudėtis naujame kūrinyje iš vienos pusės sumažinta, iš kitos praplėsta. Orkestras papildytas mušamaisiais, elektrine gitara ir sintezatoriumi.

Atidarymo koncerto dialogai atvers turiningą tolesnę Vilniaus festivalio programą, o joje – ryškūs užsienio svečių pasirodymai. Sulauksime Niccolò Paganini šedevrus atliksiančio Paganini ansamblio iš Vienos (birželio 4 d.), Vilnių nuoširdžiai sveikinsiančių Estijos „Glasperlenspiel Sinfonietta“ su dirigentu Andresu Kaljuste ir koloratūriniu sopranu Elina Nechayeva (birželio 9 d.), į intymų disputą su Johanno Sebastiano Bacho „Goldbergo variacijomis“ nardinsiančio ukrainiečio pianisto Alexey’aus Botvinovo (birželio 12 d.).

Su Lietuvos kameriniu orkestru ir jo meno vadovu Sergejumi Krylovu koncertuos pianistė iš Pietų Korėjos Yeol Eum Son (birželio 17 d.), o ypatingu jų programos akcentu taps XVIII a. Vilniaus kašteliono Motiejaus Radvilos meistriškai sukurtas divertismentas. Su lietuvių violončelininkų ansambliu „Cello Club“ grieš svečiai iš Lenkijos „Polish Cello Quartet“ (birželio 19 d.), o su LNSO pasirodys ugningasis Vilnių nuoširdžiai pamilusių brolių pianistų Lucaso ir Arthuro Jussenų duetas iš Nyderlandų ir jautriai prie tėvo gimtinės ir savo šaknų prisiliesiantis dirigentas iš Lenkijos Andrzejus Boreyko (birželio 22 d.).

Pianistės Mūzos Rubackytės rečitalyje publikos lauks simboliška kelionė namo su Ferenco Liszto „Klajonių metais“ (birželio 4 d.), o Vaclovo Augustino diriguojamo choro „Jauna muzika“ ir Glebo Pyšniako (violončelė) bei Dalios Dėdinskaitės (smuikas) ansamblio „Duettissimo“ sakralios muzikos programoje „Baltijos malda“ pinsis Vilniaus ir mūsų šalies istoriją priminsiančios gedulo ir vilties gaidos (birželio 14 d. Šv. Kazimiero bažnyčioje, šis koncertas bus nemokamas).

Visą festivalio programą vainikuos kompozitorės Onutės Narbutaitės dedikacija daugiataučiam Vilniui „Centones meae urbi“. „Ši oratorija išskirtinė ne dėl kokio nors „svarbumo“, o dėl vilnietiško aspekto. Man tai buvo daugiau negu muzikos rašymas, ir yra daugiau nei muzikos kūrinys. Kažkas visuotinesnio, ką privalėjau padaryti iš giliai vidinių paskatų“, – apie oratoriją „Centones meae urbi“ („Skiautinys mano miestui“) sako kompozitorė. Birželio 29 d. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje oratoriją atliks LNSO, Kauno valstybinis choras, solistai Gunta Gelgotė (sopranas) ir Nerijus Masevičius (bosas-baritonas), diriguos Robertas Šervenikas.

Festivalio rengėjai – Lietuvos nacionalinė filharmonija, VšĮ „Vilniaus festivaliai“ ir Vilniaus miesto savivaldybė – kviečia susitikti ir džiaugtis bendromis patirtimis begalinės muzikinės odisėjos uoste, 27-ajame Vilniaus festivalyje!