The Comet is Coming (Jungtinė Karalystė), Oded Tzur Quartet (Graikija, Izraelis, JAV)
Lapkričio 14 d. I 19:00 I Šiuolaikinio meno centras, Vilnius

THE COMET IS COMING (Jungtinė Karalystė)
King Shabaka – sax
Danalogue The Conqueror – keyb
Betamax Killer – dr
Į Vilnius Mama Jazz atskrenda tikra intriguojančios muzikos kometa – ir tai užkoduota net šios britų grupės pavadinime.
Grupė The Comet Is Coming, kuri Lietuvoje koncertuos pirmą sykį, vadinama vienu ryškiausių šio dešimtmečio britų džiazo atradimų – nors vadinti jos atliekamą muziką tiesiog džiazu nebūtų teisinga.
Patys šio trio nariai, pasivadinę spalvingais slapyvardžiais King Shabaka (Karalius Šabaka), Danalogue The Conqueror (Užkariautojas Danalogas) ir Betamax Killer (Žudikas Betamax), savo muziką vadina įsivaizduojamos apokalipsės garso takeliu. Ir tai tikrai nėra pernelyg vaizdingas jų kūrybos apibūdinimas.
Iš džiazo, fanko, psichodelinio roko ir elektroninių garsų ši grupė kuria kažką visiškai neįprasto, ekscentriško ir pritrenkiančio. Kas į priekį ves naują muzikos pasaulį, kai viskas, ką mes girdime ir žinome, sugrius? Gali būti, kad The Comet Is Coming turi atsakymą į šį klausimą.
2013-aisiais kažkur Londone kartu pagroti susitiko trys talentingi muzikantai. Legenda sako, kad jie sukūrė ne tik muziką – pasistatė ir kosminį laivą, kuriuo gali savo garsus pakelti į kokį nori aukštį.
Grupės kūryboje ryški mokslinės fantastikos ir kosmoso tema. Dėl jos (bet ne tik) The Comet Is Coming kartais yra vadinami legendinio džiazo pasaulio ekscentriko Sun Ra įpėdiniais. Kiti galimi įkvėpimo šaltiniai – roko mąstytojai Jimi Hendrixas ir Frankas Zappa. Galima spėti, kad atvykę į Vilnių, muzikantai tikrai nepraleis progos aplankyti pastarajam čia pastatytą paminklą.
Tačiau nesuklyskite – The Comet Is Coming muzika tikrai nėra kitų garsių muzikantų įtakų lydinys. Tai, ką kuria ši grupė, yra šis tas visiškai savito ir pritrenkiančio – energingo, paslaptingo ir jau įamžinto keliuose didelį įspūdį kritikams bei melomanams palikusiuose įrašuose.
Debiutinis grupės pilnos trukmės diskas Channel the Spirits, išleistas 2016 metais, buvo nominuotas prestižiniam Mercury Prize apdovanojimui, teikiamam už geriausią metų britų muzikos albumą.
Projektą remia Lietuvos kultūros taryba.
Ne mažiau pagyrų sulaukė ir šį pavasarį išleistas antrasis albumas Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery, kuriame, beje, skamba ir kūrinys, įrašytas su viena originaliausių jaunosios kartos britų poečių, repere Kate Tempest.
„Jei Sun Ra būtų persikraustęs į Kelną 1971-aisiais, jis būtų įrašęs maždaug tokią muziką“, – apie The Comet Is Coming rašo didžiausias pasaulyje muzikos žurnalas MOJO. Tačiau palikime skambius kitų apibendrinimus nuošalyje – geriausia šią muziką patirti patiems.
Beje, The Comet Is Coming saksofonininkas Shabaka Hutchingsas jau yra pažįstamas Vilnius Mama Jazz publikai – prieš ketverius metus vienas ryškiausių šių dienų britų džiazo talentų mūsų festivalio scenoje grojo su kita įstabia grupe Sons Of Kemet.
Neturime abejonių, kad The Comet Is Coming pasirodymas paliks ne mažesnį įspūdį, ir džiaugiamės, kad į festivalį plūstanti beprotiškai įdomaus britiško džiazo banga nenuslūgsta. Įkvėpti kosminių minčių ir pigių aštuntojo dešimtmečio kino filmų, The Comet Is Coming muzikantai į Vilnių atveža kalną vaizduotės – o ji, jei paklaustumėte mūsų, yra žodis, bene geriausiai apibūdinantis džiazą. Pasiruoškite būti nustebinti – kosmosą raižančios kometos po šio koncerto nebeatrodys taip toli.
ODED TZUR QUARTET (Izraelis, Graikija, JAV)
Oded Tzur – ts
Nitai Hershkovits – p
Petros Klampanis – b
Johnathan Blake – dr
„Vienas ryškiausių šių dienų džiazo mastytojų“, – taip muzikos kritikai apibūdina šio kvarteto lyderį, saksofonininką Odedą Tzurą. Skamba drąsiai, bet kai pradedi gilintis į jo muziką, net ir tokie komplimentai tikrai neatrodo perdėti.
Į Vilnius Mama Jazz sceną su bendražygiais žengsiančiam Odedui – 35-eri. Vertinant pagal džiazo pasaulio standartus, jis – jaunosios kartos muzikantas, tačiau jau nuveikęs tokių įspūdingų dalykų, kad gali lygintis su gerokai vyresniais kolegomis.
Odedo Tzuro kvartetas – grupė iš Niujorko, tačiau rašant apie ją būtina paminėti Izraelį. Būtent iš čia yra kilęs šis įstabus muzikantas, karjerą pradėjęs Tel Avive, vėliau persikraustęs studijuoti į Olandiją, galiausiai atsidūręs JAV, kur jau aštuonerius metus yra ryškus ir aktyvus Niujorko džiazo scenos dalyvis.
Izraelyje jo mokytojas buvo garsus saksofonininkas Gershas Gelleris, tačiau jis – ne vienintelė įspūdinga figūra, padėjusi suformuoti šio menininko kūrybinį braižą.
Susižavėjęs indų klasikine muzika, Odedas ją intensyviai studijavo, ir net tapo pirmuoju saksofonininku, kurį mokyti apsiėmė legendinis Indijos fleitininkas Hariprasadas Chaurasia.
„Jei Odedas grotų už užuolaidos, jūs neatspėtumėte, koks instrumentas skamba“, – taip apie originalų savo mokinio kuriamą skambesį yra sakęs šis garsus muzikantas.
Įkvėptas indų muzikos, Odedas ėmėsi ambicingo uždavinio – kurti naują grojimo saksofonu techniką, kurią tobulino dešimtmetį.
„Net neįsivaizdavau, ar tai įmanoma“, – yra prisipažinęs muzikantas. Tačiau savo tikslą pasiekė. Šiandien jo pasiūlytą grojimo būdą studijuoja saksofonininkai nuo Australijos iki JAV, paskaitas apie jį Odedas buvo pakviestas skaityti į garsias pasaulio aukštąsias mokyklas, nuo Trejybės koledžo Londone iki Amsterdamo ir Kopenhagos konservatorijų.
Persikėlęs gyventi į JAV, Odedas Tzuras greitai įsiliejo į vietinį muzikinį gyvenimą, o 2015-aisiais išleido kritikus ir melomanus pribloškusį debiutinį albumą Like A Great River.
Specialistai iškart pavadino jį didžiu muzikinių istorijų pasakotoju ir atkreipė dėmesį, kad Odedo muzikoje – daug poezijos.
„Šis muzikantas – lyg ugnikalnis vandenyno dugne“, – vaizdingai įspūdį, kurį palieka Odedo grojimas, aprašė garsiausias pasaulyje džiazo žurnalas Downbeat, tikriausiai turėdamas omenyje jo kūryboje dominuojančius kontrastus, kai tylūs epizodai staiga perauga į ugningas improvizacijas.
2017-aisiais išleistas antrasis albumas Translator’s Note tik sustiprino šio muzikanto reputaciją – įtakingo portalo All About Jazz kritikų jis buvo pavadintas vienu geriausių metų džiazo įrašų.
Vieni sako, kad Odedas Tzuras įspūdingai sujungia indų muzikos tradicijas ir džiazą, kiti – kad jis išrado naują svingo skambesį, treti – kad jo improvizacijos kalba yra unikali. Esame linkę sutikti su visais šiais apibūdinimais – ir neabejojame, kad šie svečiai iš Niujorko šių metų Vilnius Mama Jazz sūkuryje dovanos vienas įspūdingiausių akimirkų.