Ukrainos platforma

Gegužės 2 ir 3 d.

Gegužės 2 d., Menų spaustuvė, 18:00

Violetta Matyushenko – ONE MORE STEP (trukmė: 47 min.)

Kas slypi už tavo pokyčių? Kaip čia atsidūrei? Ar buvai vienas?

Tai žmogaus transformacijų temą apžvelgiantis kūrinys. Apie priežastis ir žmones, kurie skatina mus keistis. „Mūsų istorija – tai ne tik mes, bet kartu ir tūkstančiai žmonių, kurie mus atvedė į šį tašką, mūsų tėvų ir senelių žingsniai, žingsniai šalia mūsų ir mūsų žingsniai ateityje. Tūkstančiai žmonių atsispindi mumyse, o mes – juose. Taigi, kaip pakeisti vietą, kurioje esate? Tiesiog ženkite vieną žingsnį“.

 

Gegužės 2 d., Menų spaustvė, 19:30

Bohdan Polishchuk – DANSE MACABRE. IMMORTAL DANCE (trukmė: 30 min.)

Kviečiame į intelektualų ir rafinuotą šokio spektaklį, kuriame vizuali raiška dera su aktualia tema ir konceptualumu. Juk žiūrovams atsivers ne tik išraiškingi šiuolaikiniai judesiai, bet ir po jais slypintis turinys, aliuzijos ir kontekstai. Bendra režisieriaus ir choreografo vizija nurodo ne tik į atvirą ir provokuojantį, bet ir į vizualų, estetišką teatrą. Priešingų, kontrastingų kategorijų deriniai veikia maksimaliai išraiškingai.

Nuogumas, leidžiantis pabrėžti judėjimą, kartu atskleidžia kiekvieną, kad ir mažiausią judesį, pabrėžia jo plastiškumą ir prigimtį, kartu suteikia tam tikro dekoratyvumo, spalvingumo ir naujų raiškos formų, galinčių atsirasti tik kai žmonių kūrybą įkvepia gamta.

Mergaitė su pjautuvu neabejotinai kelia stiprias ir atpažįstamas asociacijas. Tačiau jos nuogumas padaro šį įvaizdį platesnį ir universalesnį. Pamatysite ir Mirtį, ir tą, kuris su ja susiduria. Pamatysite pasipiktinimą keliantį brutalumą ir nesaugumą. Trisdešimt minučių pjautuvo šokio. Trisdešimt minučių mirties šokio. Gyvenimo šokio.

Čornomorskas, Odesa, Lvivas, Kryvyj Rihas, Zaporožė… – tai miestai Ukrainos žemėlapyje, kuriuos, prasidėjus karui paliko saugumo Europos Sąjungoje ieškančios šokėjos. Jų istorijos skirtingos, tačiau jas sieja vienas bendras bruožas: pabėgusios iš okupuotos šalies, jos kasdien susiduria su traumomis, nežinomybe ir baime, kylančia iš buvimo pabėgėliu svetimoje šalyje.

Atplėštos nuo savo namų, penkios ukrainiečių šokėjos yra čia ir dabar. Kiekviena su savimi, ir kartu su kitomis. Išgyventi menininkėms padeda jų kūrybiškumas, gebėjimas kurti ir susirasti naują bendruomenę – meno šeimą.

Yana Reutova – TOGETHER ALONE (trukmė: 25 min.)

Čornomorskas, Odesa, Lvivas, Kryvyj Rihas, Zaporožė… – tai miestai Ukrainos žemėlapyje, kuriuos, prasidėjus karui paliko saugumo Europos Sąjungoje ieškančios šokėjos. Jų istorijos skirtingos, tačiau jas sieja vienas bendras bruožas: pabėgusios iš okupuotos šalies, jos kasdien susiduria su traumomis, nežinomybe ir baime, kylančia iš buvimo pabėgėliu svetimoje šalyje.

Atplėštos nuo savo namų, penkios ukrainiečių šokėjos yra čia ir dabar. Kiekviena su savimi, ir kartu su kitomis. Išgyventi menininkėms padeda jų kūrybiškumas, gebėjimas kurti ir susirasti naują bendruomenę – meno šeimą.

„Together alone“ pasitelkia ir kitų ukrainiečių menininkų kūrybą. Spektaklį įkvėpė karo metu Kyjive parašyti Antono Ovchinnikovo eilėraščiai, lydimi Kanadoje įsikūrusios ukrainiečių radikalios antiputiniškos grupės „Balaklava Blues“ muzikos. Garso atmosferos subtilybėmis rūpinosi Tomáš Kerle.

 

Gegužės 3 d., Menų spaustuvė

17:00

Anton Ovchinnikov – BEAUTY OF THE BEAST (trukmė: 35 min.)

Rusų klasikinis baletas šiandien yra vienas iš pagrindinių Rusijos kultūros eksporto produktų ir vienas iš Rusijos meno ir kultūros simbolių už Rusijos ribų. Spektaklis „Beauty of the Beast“ siūlo pažvelgti į klasikinį rusų baletą kaip į estetizuotą smurto prieš žmogų ir jo kūną formą.

Šiandien, kai Rusijos kariuomenė naikina Ukrainos miestus ir gyventojus, nežmoniškumas ir destrukcija tampa naujais Rusijos simboliais. Kaip ši metamorfozė gali pakeisti požiūrį į klasikinį rusų baletą? Ar jis vis dar gali būti priedanga Rusijos elito antihumanizmui, imperiniams įpročiams ir paniekai įstatymams? Kaip karas gali pakeisti suvokimą apie baletą kaip meno formą, giliai įsišaknijusią Europos kultūroje, tačiau tapusią Rusijos meno eksporto pagrindu ir blizgia priedanga?

Spektaklis pasiūlo naują utopinę viziją, kaip galėtų atrodyti tradicinė klasikinio baleto klasė šalyje, kurioje visa kultūros industrija dirba paremti karinį – pramoninį kompleksą ir yra pavaldi valstybinei ideologijai bei propagandai.

Spektaklis sukurtas pagal Antono Ovchinnikovo poemą „Naujasis rusų baletas“, parašytą Rusijos invazijos į Ukrainą pradžioje, t. y. 2022 m. kovo 31 d.

18:00

Marharyta Slyzska (Rita Lira) – THE WAY FROM / TO (trukmė: 55 min.)

Monospektaklis, atspindintis Ukrainos žmonių išgyvenimus prasidėjus karui.

„Ar egzistuoja instrukcija, kaip palikti savo gyvenimą ir išvykti? Staiga. Kaip susikrauti lagaminą, kai nežinai, kur ir kuriam laikui išvyksti. Nes tu išvažiuoji ne Į, o IŠ“.

Priversta persikelti iš Ukrainos, choreografė ir šokėja Rita Lira sukūrė spektaklį, sudarytą iš pokalbių su realiais žmonėmis, iš išlaisvintų teritorijų, realių garsų įrašų iš to, kas vyko aplink ją Ukrainoje pirmosiomis invazijos dienomis.

Muzika šiam spektakliui buvo sukurta nenaudojant profesionalios įrangos ar studijų – kompozitorė ir dainininkė Maryana Savchenko savo vokalą chorui įrašė viešbučio vonioje Kinijoje. Dainininkas Pavlo Moskalenko – telefonu būdamas Ukrainoje.

Judesys spektaklyje atsiskleidžia laisvai, todėl kiekvieno pasirodymo metu sukuriama unikali kompozicija.

Choreografė nusprendė nedirbti su tikslia choreografija, nes šis spektaklis nėra apie gražų šokį. „Tai  tikrų žmonių istorija ir tik improvizacija kiekvieno pasirodymo metu gali sukurti ir perteikti autentiškas emocijas“. Rita Lira perteikia įvairius jausmus, aplankiusius nuo pirmųjų absurdo, sumaišties ir siaubo akimirkų, jų keliamą skausmą ir netektį, iki dabartinės stiprybės, pasididžiavimo ir nenuilstamos kovos už gyvenimą, taiką ir laisvę!

19:30

Maciej Kuzminski Company (Lenkija / Ukraina) – EVERY MINUTE MOTHERLAND (trukmė: 60 min.)

Spektaklis, sukurtas pasitelkus dokumentinį metodą reaguojant į Rusijos karą Ukrainoje ir jo sukeltą pabėgėlių krizę. Spektaklis buvo kuriamas kartu su Lenkijos ir Ukrainos komanda, įtraukiant pačius pabėgėlius bei bendradarbiaujant su dramaturgu Paulu Bargetto.

Pasirodymas įkvėptas asmeninių šokėjų istorijų ir paremtas išsamia šokio laboratorijos patirtimi. Jame nagrinėjamas traumos, tremties ir susvetimėjimo poveikis, atsižvelgiama į platesnes karo, tapatybės, nepajudinamų istorijos ir geografijos jėgų temas. Kasdien televizijoje ir socialinėje žiniasklaidoje besikartojant pamažu atbukinantiems karo vaizdams, šis kūrinys atkreipia mūsų dėmesį į tų liudininkų kūnus, kurių patirtys bus išlaisvintos scenoje, perteiktos judesiu ir paverstos mitu persmelktu ritualu.

Nuo Mariupolio iki Charkovo ir visur kitur, kur atėjo karas, kultūra ir menininkai tapo sąmoningais taikiniais siekiant sunaikinti ukrainiečių tautą. Šis projektas yra pasipriešinimo šiems nusikaltimams aktas ir solidarumo su Ukraina pareiškimas.