Įvyko VILNIUS MAMA JAZZ: nuo koncerto Ukrainai iki Anthony Braxtono pasirodymo

2022-06-03

Savaitgalį Lietuvos nacionaliniame dramos teatre aidėjo džiazas, šurmuliavo lankytojai, skambėjo tiek pasaulinio garso žvaigždžių atliekama muzika, tiek ryškiausių jaunų Lietuvos grupių kūryba, pažintis mezgė ir Lietuvos muzikantų kūryba domėjosi džiazo industrijos atstovai iš 14-os šalių, buvo paskelbtas festivalio ambasadorius, vyko paskaitos, konferencijos, autografų dalybos, festivalio mugė, šiuolaikinio meno ir fotografijos parodos, veikė festivalio paštas ir daugybė kitų veiklų. Čia vyko 21-asis Tarptautinis džiazo festivalis „Vilnius Mama Jazz“.

„Dėkojame nuostabiai festivalio publikai. Sausakimšos teatro salės visas festivalio dienas – pats geriausias įrodymas, jog džiazas yra aktualus, o žmonės ir šiais sunkiais laikais trokšta patirčių širdžiai ir sielai, kurias gali suteikti būtent muzika ir kultūra“, – dalijasi festivalio vadovė Judita Bartoševičienė.

Džiazo natos Ukrainos kovai už laisvę koncerte „We stand with Ukraine“

Festivalis nuo pat pavasario pradžios derino ypatingą koncertą, skirtą išreikšti palaikymą Ukrainos kovotojams už laisvę – buvo organizuojamas Vladimiro Tarasovo ir jo ilgamečių scenos partnerių ir bičiulių iš Ukrainos – pianisto Volodymyr Solianyk bei bosininko Mark Tokar koncertas.

Rusijai pradėjus karą prieš Ukrainą, Volodymyr Solianyk, nebūdamas pasipriešinimui tinkamo amžiaus, pasitraukė į Norvegiją, o Mark Tokar savanoriškai stojo ginti tėvynę. Suorganizuoti jo atvykimą į Lietuvą buvo ypatingai sudėtinga, tačiau su daugybės Lietuvos ir Ukrainos institucijų pagalba tai pavyko – paskutinę dieną prieš pasirodymą Mark Tokar atvyko į „Vilnius Mama Jazz“.

Koncerte „We stand with Ukraine“ muzikantai ir festivalio vedėjas į sceną žengė apsivilkę tradiciniais ukrainietiškais siuvinėtais marškiniais – vyšyvanka, o Ukrainos vėliavos spalvų lipdukais pasipuošusi publika ilgomis ovacijomis išreiškė palaikymą.

Gaivališkas improvizatoriaus Anthony Braxtono saksofonų kvarteto koncertas

Festivaliui baigiamąjį akcentą dovanojo avangardo legenda tituluojamo eksperimentatoriaus iš Čikagos Anthony Braxtono koncertas. Užburiančio koncerto patirtys sunkiai sutalpinamos į žodžius – tai reikia pamatyti savo akimis ir išgirsti gyvai.

Žodžiai „genijus“ ir „ikona“, kalbant apie gyvą, kuriantį ir į priekį žvelgiantį menininką, skamba kiek neįprastai. Tačiau Anthony Braxtonas jau turėjo prie jų priprasti. Amerikiečių saksofonininkas, kompozitorius, improvizatorius, ugdytojas, filosofas ir vizionierius – figūra, kurios reikšmės ir įtakos net neįmanoma apibūdinti. Nors yra bandančių – prieš dvejus metus Vokietijoje buvo rengiama kelių dienų konferencija, skirta vien šio kūrėjo darbams nagrinėti.

Pats Anthony Braxtonas savo požiūrį į kūrybą yra išdėstęs keliuose filosofinių raštų tomuose, kurie aprėpia daugiau nei tūkstantį puslapių. Menininko darbai muzikantų ir muzikos teoretikų studijuojami visame pasaulyje – ir kiekvienas žvilgsnis į juos yra kupinas atradimų.

Beje, iš karto reikia paminėti – pats Anthony nelabai mėgsta, kai jo muzika pristatoma kaip džiazas. Ne todėl, kad šis žanras jam nepatiktų. Tiesiog yra akivaizdu – šio menininko kūryba – kur kas platesnė, jos neįmanoma padėti į vieno muzikos stiliaus stalčių. Nuo klasikos iki avangardo – daugybėje žanrų Anthony Braxtonas yra laikomas saviškiu.

„Vilnius Mama Jazz“ scenoje išvydome Anthony Braxtono saksofonų kvartetą, kuriame su juo muzikavo garsūs ir talentingi bendražygiai – James Fei, Chris Jonas ir André Vida.

Po koncerto festivalio užkulisiuose vyko jo aptarimas, kurio metu iškilo klausimas „ar yra teisingas būdas klausyti tokią kūrybingą muziką?“. Keli festivalyje besisvečiuojantys užsienio džiazo žurnalistai pasidalino mintimi, kad Anthony Braxtono ar panašią improvizacinę muziką galima klausyti trimis būdais – sekant kurio nors iš muzikantų grojimą, bandant suprasti struktūrą ir pasikeitimus arba tiesiog leidžiant garsams pilnai užlieti ir priblokšti.

Šią mintį patvirtino ir Anthony Braxtono kvarteto narys, profesorius James Fei, skaitęs paskaitą „Navigacija po sistemas ir nežinomybę Anthony Braxtono muzikoje“ Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje: „O kurį būdą pasirinkti – priklauso nuo situacijos ir tikslo – ko siekiate klausydamiesi koncerto“.

O kokiu repertuaru nustebins ir ko siekia „Vilnius Mama Jazz“ – sužinosime kitąmet: 2023-iaisiais metais festivalis vyks paskutinį gegužės savaitgalį.

Daugiau informacijos: www.vilniusfestivals.lt